Follow Me Ok

Tips di Hong Kong

Disini aku akan ceritakan pengalaman singkat aku di Hong Kong semperna kapal aku berlabuh di salah satu pelabuhan di sana.

Banyak tempat menarik ingin aku kongsikan antaranya bila sampai di Hong Kong anda boleh la melawat salah satu tempat shopping yang aku rasa ideal bagi rakyat Malaysia yang bukan hartawan tapi minum dicawan makan dipinggan.

Salah satu tempat yang sempat aku pergi melawat di Hong Kong adalah Ladies Market. Ladies market disana adalah mirip seperti Jalan Petaling di KL. Dan cara niaga mereka pon akan lebih kurang sama. Jika lu setakat usha saja aku rasa ok je kot, tapi jika lu sudah tawar menawar, lebih baik lu beli saja barang tersebut kerana puak2 ni akan memaksa lu supaya beli jugak. Kalau lu hati kering dan sanggup dimaki, lu buat dek je la. Bukan nak paham pon kan? Jika mahu tawar menawar, lebih afdhal lu kurangkan hingga setengah harga yang diletakkan peniaga ataupun 60% kurang pada harga tertera. Dan lu akan teperanjat kerana harganya adalah lebih murah dari harga sebenar. Let say harga yang ditawrkan adalah 400 HK, lu try la letak harga 150 or 180, mybe akan berlaku sedikit pergelukan di depan gol. tetapi aku percaya, lu akan dapat harga yang lu nak dengan jayanya.

Kapal aku di Terminal apa ntah, Hong Kong

Didalam boat service dari kapal ke darat

Aku berafro dan berjaket di Ladies Market

Boleh dikatakan puas jugaklah walaupun hanya 7 jam didarat, walaupun banyak tempat lagi yang aku tak pergi seperti Disneyland, Ocean Park dan banyak lagi kot. Kalau nak tahu try tya pak lebai google. Lebih limu dari bomoh2 siam dan bomoh2 melayu.

 Bergambar di Harbour city (kalau tak salah la)


 Sempoi baq hangg!!

Last moment b4 back to ship.

Sekian dari aku pelaut jalanan.......

No comments:

Post a Comment