Follow Me Ok

Cita2 ku.

Lagi 12 hari dari artikel ini disiarkan wa akan menjalani latihan perkapalan yg akan di jalankan di Akademi Laut Malaysia (ALAM). Kerjaya yg bakal wa harungi ini bukan yg wa idam-idamkan. Di dalam perancagan hidop wa semasa di university, wa ingin mnjadi seorang pensyarah berpangkar Dr falsafah.

Pada  zaman kanak2, bidang kepolisan or ketenteraan mnjadi mmpi wa di malam hari. Masuknya wa di alam sekolah menengah, cita2 wa berubah mngikut kembngnya intlektual wa semasa itu. Apa yg wa inginkan adalah mnjadi seorang guru sukan. Impian ini hasil dorongan penglibatan wa di sekolah yg mentikberatkan kesaksamaan bidang sukan dan bidang akademik. 
Masuk pula wa ke alam university, cita2 wa pon berubah mngikut selera keintlektual. Wa mngimpikan mnjadi seorang lecturer yg dambakan soalan dan pembincangan dari para pelajar. Walaupon skop cita2 wa tidak byak lari dari daerah pendidik, wa rasakn inilah cita2 yg paling pratikal utk wa gapai.

Dengan kerjaya perkapalan yg wa dapat sekarang ini, wa rasakan cita2 wa untuk mndapatkan master dah phd adalah  30% untk berjaya. Wa rasakan pengalaman 5 tahun di dalam bidang ini akan mnjadi salah satu advantage untuk wa mnjadi seorang lecturer.
Harapan wa ini bersandarkan environment yg wa akan lalui. Wa di kehendaki bekerja di dalam kapal yg krewnya melingkungi pelbagai bngsa. Dan semestinya bahasa yg di gunakan adalah bahasa Inggeris. Dengan  jngka masa 5 tahun wa belayar, wa confident yg wa akan improve kan skil wa dalam berbahasa penjajah ini Bahasa ini pnting untuk lecturer kerana subjet di U ratanya2 di dalam bahasa Inggeris .

ps: Mngajar melalui pnglaman dan teori adlah gabungan yg ideal. Itu pndapat wa

2 comments:

  1. hahaha aku doakan untuk ko beb! hehe
    tapi eja pasni ye. Heee jangan marah yer!

    ReplyDelete
  2. x fhm..hahhahahhahahahaha...tq2

    ReplyDelete