Follow Me Ok

Perjalanan wa mngejar ilmu.

 Perjalanan wa mngejar ilmu mmg lah sangt bernasib baik. Dari zaman sekolah mnengah higglah ke zaman univesiti.

Ketika zaman skolah mnengah, wa pada mulanya bersekolah di SMK Syed Bukhari. Wa bersekolah di sekolah trsebut higgalah wa abes form1. Abes je wa form 1 di bukhari, wa di serapkan di Kolej Sultan Abdul Hamid. Nk dikatakan result wa kencang pon tidaklah sngt, tp wa ada kelebihan iaitu wa pandai dalam bermain bola. Tp kepandaian wa tidaklah smpai mndapat master di dalam bidang trsebut. Wa di kirakan sebagai the lucky person la.

Masuk saja wa di sekolah trsebut (KSAH), wa merasakan wa trkena kjutan budaya. Sekolah itu amat lah senyap ketika sesi pembelajaran. Mmg berbeza sgguh ngn skolah lama wa. Sekolah orng pandai2 la katakan. Sekolah ni melahirkan tokoh besar kot antaranya Sultan Kedah, Tun M dan tokoh lain2 lagi yg x trkira byaknya.

Wa dikatakan bernasib baik kerana environment yg wa hadapi sekarang amat mementingkan ilmu. Klu ada mggu peperiksaan, mmg study abes budak2 kat sini. Tambhan pula wa duduk hostel, pembudayaan ilmu mmg nmpak ketara ketika mggu peperiksaan. Tp, budak2 pandai ni jngn aggap smuanya skema, diorang ni pandai wat jahat n pandai simpan. Itu je leh wa storykan. Fly malam, isap rokok, n fly cari makn waktu mlm mmg biasa je bg kami. Tp bg wa semua itu proses wa dan rakan2 mngenal sisi dunia ini. Tp yg wa nk tekankan skarang, budaya ilmu di sekolah trsebut mmbuatkan wa yg prestasi ala2 kadar berjaya mningkatkan tahap wa ke tahap yg lebih baik. X la smpai dapat straight A. ckop2 makn je n lepas masuk form 6 dn uitm.

Masa spm merupakan saat yg sngt gnting. Yg pling wa x leh lupakan, mmbe2 wa ni sngt lah rajin mmbuat soalan2 spot. Diorang ni hya tahu suruh wa baca ini dan itu. ‘wei hg baca bab ni’. Mcam 2 lah ayat diorang ni. Dan seperti di jangka, result wa pon kuar dan bleh la di banga2 kan. Ada lah seorang cikgu sekolah wa memuji wa dan rakan wa kerana dapat mem balance kan sukan dan akademik. Cuba lu orang bayangkan, wa x masuk kelas adalah dalam 3 or  4 bulan kerana main sukan pya pasal. Tp result wa lebih baik pada orang yg x main apa2 dan ganster sekolah.

Dengan result wa yg x seberapa itu, wa tolak masuk uitm kerana wa terkenangkan nasihat dari salah seorang senior wa. Dy ckp “dgn cara hg blajaq ni, aku confirm yg hg x abes pya kt uitm nnt’. Wa pon tlak masuk uitm dan wa pon masuk ke from 6.

Masuk je wa ke form 6, wa di tempatkan ke kelas sejarah. Wa yg selama ini duduk di sekolah lama mnukarkan ke sekolah baru.. Di sekolah lama wa, pelajar2 cina mmg lah skema dan pandai tp di sekolah baru wa, pelajar2 cina hanya tahu merempit dan melawan cikgu. Sungguh berbeza. Tp yg wa xleh nk sesuaikan, wa ada rakan2 perempuan. Memnag jangal la cket sbb skolah lama wa semuanya lelaki.

Yg bernasib baik nya wa, wa mndapat rakan2 yg ingin berjaya. Itu yg mmbuat wa rasa bersyukur kepada tuhan. Hasil dari perkampungan kami di rumah nenek salah seorang mmbe wa, wa mndapat keputusan yg agak cemerlang dalam stpm. Keputusan itu membuatkan wa dapat memasuki universiti.

Masuk je di universiti, wa mmg bernasib baik mndpat rakan2 kos yg merangkap rakan2 lepak yg mahu untuk study. Dengan roommate dan rakan sebelah bilik wa yg rajin, dan adanya tok guru yg berpangkat kun (gelaran bg orang pandai bg kami), wa mmpunyai semagt untk study. Nk diharapkan wa seorang, mmg agak susah untk mnghabiskan study on time. Tp dikalangan kami, ada jugak la mmbe yg x reti untk mnghargai pluang dan mngmbil pluang itu smbil lewa.

ps: tmpa kawan2, wa mmg x  akn berjaya dan segemuk ini…………….hahahaha



No comments:

Post a Comment