Follow Me Ok

Malaysia bila lagi la,harap ref je la kot.................

Buruan hak anjur Piala Dunia masih terbuka luas


2010/11/30

ZURICH: Buruan untuk mendapat hak penganjuran Piala Dunia 2018 dan 2022 masih dianggap terbuka luas ketika ia memasuki minggu terakhir selepas terselamat daripada skandal rasuah yang mengancam menjejaskan keseluruhan proses pemilihan.

Pengundian adalah terhad kepada ahli jawatankuasa eksekutif Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dan pembida percaya masih banyak perkara belum diputuskan.
Malah, jumlah pengundi yang menyertai jawatankuasa pada 2 Disember lalu juga belum dapat dipastikan selepas dua daripada 24 ahli jawatankuasa digantung dan FIFA masih perlu membuat keputusan terhadap permohonan saat akhir untuk menggantikan satu daripada mereka.
FIFA perlu menyediakan laporan teliti mengenai sumbangan kewangan dan teknikal setiap bidaan, tetapi Sepp Blatter, presiden badan induk bola sepak itu, menghargai pandangan peribadi mampu mewujudkan lebih banyak kelainan berbanding kualiti bidaan itu sendiri.

“Tidak guna membuat laporan teknikal jika akhirnya mereka yang membida tidak menggunakan maklumat seperti yang dilaporkan,” katanya.

“Tetapi, kita bukan sekadar berurusan dengan institusi Piala dunia, kita juga berurusan dengan manusia, dan mereka mempunyai pandangan berlainan berbanding apa dimaklumkan dalam dokumen.”

Ada empat bidaan bagi kejohanan 2018 dari England, Russia, Sepanyol-Portugal dan Belanda-Belgium manakala lima bidaan bagi edisi 2022 - Amerika Syarikat, Jepun, Korea Selatan, Qatar dan Australia.
Daripada senarai itu. Russia, Portugal, Belanda, Belgium, Qatar dan Australia tidak pernah menganjurkan kejohanan bola sepak terbesar dunia itu. - Reuters

No comments:

Post a Comment