Follow Me Ok

SUKAN



Sedia bedil Indonesia


RAJAGOBAL (dua dari kanan) tidak mahu pemainnya dipengaruhi kerenah penyokong tuan rumah pada aksi menentang Indonesia di Stadium Utama Gelora Bung Karno malam ini.


JAKARTA – Malaysia berjanji akan mempamerkan aksi terbaik pada Kejohanan Bola Sepak Piala Suzuki AFF 2010 yang bermula serentak di Jakarta dan Palembang, Indonesia hari ini.
Jurulatih kebangsaan, K. Rajagopal berkata, Malaysia tidak ada sasaran khusus pada kejohanan ini lebih-lebih lagi dengan lapan pemainnya mengalami kecederaan, termasuk kembar Mohd. Aidil Zafuan dan Zaquan Adha Abdul Radzak.
Menurut Rajagobal, daripada 22 pemain Malaysia yang dibawa ke kejohanan ini, hanya enam orang daripada mereka berusia lebih 24 tahun manakala yang lainnya adalah pemain muda.
Pada aksi pertama malam ini, Malaysia akan berhadapan dengan pasukan tuan rumah, Indonesia di Stadium Utama Gelora Bung Karno.
Rajagopal berkata, meskipun skuad bimbingannya itu mengalami kepincangan di semua posisi tetapi mereka akan berusaha untuk memberi saingan kepada pasukan tuan rumah.
“Kecederaan yang dialami beberapa pemain utama bukan halangan buat kami menyerah mudah. Kami optimis dan akan bermain bersungguh-sungguh pada aksi pembukaan ini,” katanya.
Rajagopal berkata, beliau sudah mengingatkan pemain-pemainnya agar tidak mudah hilang fokus apabila berdepan lawan mereka itu yang akan mendapat sokongan padu daripada penyokong sendiri.
“Kami perlu bersedia menghadapi segala bentuk ancaman daripada pasukan tuan rumah dan pemain telah diingatkan agar memberikan komitmen seratus peratus,” katanya.
Pada kejohanan ini, Indonesia turut diperkuatkan bekas penyerang Selangor, Bambang Pamungkas.
“Saya yakin, pemain kita sudah memahami gaya permainan Bambang yang pernah beraksi dengan Selangor satu ketika dulu. Jadi, mereka perlu bijak menggunakan kelebihan itu untuk menyekat penyerang berbisa Indonesia itu.”
Sementara itu penolong jurulatih pasukan Indonesia, Wolfgang Pikal berkata, mereka akan turun dengan formasi 4-4-2 dan akan mengawasi sekurang-kurangnya tiga pemain Malaysia yang dianggap kunci kepada kekuatan Malaysia.
“Pergerakan penyerang Malaysia yang menggunakan jersi No. 9 (Norshahrul Idlan Talaha) sangat pantas dan kami perlu mengawasinya.”

No comments:

Post a Comment