Follow Me Ok

Kecewa dengan PRU ke 13

Hati ini masih tak dapat terima, mengurung aku di rumah, tak dak semangat  nak buat apa pon. aku melihat orang lain tak sesedih aku. Tapi aku lihat ada pendukung muda kampung yang hilang kata-kata.

Bangun pagi, aku rasakan semacam lain, rasa bila ketua di negeri berpindah tangan. Banyak informasi tentang calon ini, tentang ahli keluarganya mempunyai share dalam kilng arak San Miguel. Ntahlah, berbeza-beza pendapat aku.

Aku nak sangat Kedah menjadi seperti Kelantan, mendukung ilmu agama sambil ilmu dunia tidak ditinggalkan. Kerana di universiti, Kelantan mendominasi, faktor apakah itu?

Tapi sekarang ibarat kelam,kelam mendung. Hati ini sedih sangat. Mungkin Tuhan memberi ujian kepada pendukung Pas di Kedah. Aku bukan takutkan apa, takutkan sang kaya lebih kaya, sang miskin lebih miskin. Ditipu bila tidak ada pendidikan. Aku kesian dengan nasib Melayu Islam di Kedah, semakin ketinggalan dari segi mengecap nikmat pendidikan. Hanya diberi bantuan bila undi diperlukan, duit dan duit.

Aku lebih rela tidak ada pembangunan kerana aku yakin akan rezeki Tuhan, aku lebih rela sistem pendidikan agama dipertingkatkan. Malu aku melihat sekeliling, ramai yang muda hanyut seperti aku jugak, hanyut kerana pegangang tak kuat. Kerana kos pendidikan agama itu mahal di kedah, hendak yang berkualiti dan bertokgurukan ulamak masyur, anda perlu masuk ke sekolah agama yang tak dibantu kerajaan pusat. Hal ini kerana tok-tok guru ini lantang menegur kerajaan.

Kecewa aku, hati aku takutkan pembangunan tampa roh, aku takutkan Ulamak-Ulamak kedah akan pergi dikala kami memerlukan kamu. Aku takut sungguh tidak ada pelapes ulamak di kedah. Tolonglah ya tuhan, kuatkan dan panjangkanlah umur ulamak-ulamaka yang ada supaya meraka dapat membinbing pelapesnya.

Pada hari pengiraan undi, aku ada pergi melihat kelibat hantu-hantu di satu kawasan. Luluh hati aku kerana sangup sang kerajaan menggunakan taktik seperti itu, aku ada merekod video. Sengaja aku tidak memaparkannya di FB, nanti dikata tak menerima kekalahan. Tapi jam 6.30 petang, aku ada berbicara dengan bonda yang aku katakan kemenangan makin jauh di Kedah, telahan aku betul dan disokong dengan pengumuman kemenangan di pihak sana.

Aku boleh menerima kekalahan tetapi kejadian itu berlaku di depan mata, pedih hati ini nak terima, melihat pemuda dan pak tua berhabes duit sendiri untuk memenangkan calon, adakah ini adil untuk mereka. Adakah ini adil untuk mereka yang tak tahu kemenangan mereka dirompak. Aku tak tahu kawasan lain tapi aku bicarakan kawasan aku yang aku lihat dengan mata aku sendiri.

Yang paling sedih bila calon sebelah sana adalah orang yang menjaga agama, Ustad Umno, tapi adakah mamat ni tahu yang kemenangan beliau disokong oleh pengundian hantu. Tak takot kah beliau, anda tahu agama tapi tak amalkan. Takut aku beb, kalau beliau tahu tapi diam membisu, dimana ilmu anda wahai saudara?

Macam mana aku nak undi biru kalau kelaku macam ini, membuatkan aku hilang respet pada calon yang menang di kawasan aku dan pada yang merancang, tunggulah azab tuhan.

ps: kalau kalah cara betul aku leh terima tapi yang semacam ini yang melukakan hati.

No comments:

Post a Comment