Follow Me Ok

Jambatan Pulau Bunting (Memancing)

Kalau lu tak pernah pergi Pulau Bunting di Kedah, bagi orang-orang di kawasan Yan kedah ataupon kawasan Alor setar amnya, wa rasa Pulau Bunting adalah tempat yang tak perlu diperkenalkan lagi.

Kalau lu orang luar, mai sini wa nak bagi tahu lu macam mana nak ke sana tampa pening kepala dan salah Jalan.

Kalau lu dari Sungai Petani, lu hendaklah membelok ke arah Yan (kiri) di simpang empat di Pekan Guar Cempedak, dari Pekan Guar Cempedak lu hendaklah teruskan usaha memandu ataupon merempit hinggalah lu sampai ke simpang yang agak plek di Pekan Yan, hendak di  kata simpang empat pon tak, tapi nak di kata simpang tiga pon tak. So pandai-pandaliah la lu tentukan.

Kalau lu dari arah Alor Star, hendaklah lu ambik jalan ke Yan mengunakan jalan lama ataupon jalan belakang.

Dari arah manapon lu akan terjumpa batu tunjuk arah ke Pulau Bunting
Lu akan masuk jalan kampung

Betul-betul batu tunjuk arah akan ada jalan masuk kampung yang berturap. 

Dari jalan besar dan inilah hujungnya jalan kampung tersebut. Melalui jambatan sungai kecil

Kalau sebelah kiri lu ada lanskap sebegini,  memang betul la tujuan lu, ini gambar di atas jambatan sungai kecil

Di sebelah kiri ada laji air, lu kena ambik kanan dan melalui jalan yang tak berturap

Dari jambatan sungai kecil agak-agak dalam 150 ke 200 meter lu akan terjumpa kedai makan di sebelah kanan dan simpang ke Jambatan Pulau Bunting di sebelah kiri. Nak dekat dah wei!

Dari simpang kedai makan tadi, dalam 40 ke 30 meter lu akan jumpa pemandangan macam ni, cari la port untuk parking, dan bagi penjalan kaki, sila ke gerai di hadapan. Mesti dahaga kan?

Menurut akak yang meniaga di situ, panjang jambatan ini kira-kira dalam 2.5 km, dihujung gambar adalah Pulau Bunting.

Jangan persoalkan kebuntingan pulau ini kerana wa tidak mengambil side pulau yang menunjukkan pulau ini bunting sebenarnya.

Ok untuk makluman lu, setelah berborak panjang dengan akak yang berniaga merangkap kaunter pertanyaan, beliau mengatakan jika lu ada tuah, lu akan dapat mendaratkan ikan pari yang besar, ikan kerapu dan spesis ikan lain yang wa pon tak sempat nak catat.

Dalam bab umpan-mengumpan, lu boleh try sotong, umpun-umpun dan udang, kalau lu nak try belahan ikan pon boleh. Kata akak tu la, kalau lu nak menggunakan umpan lain itu terserah la dengan kepakaran lu.

ps: bagi photographer pon wa rasa ini tempat memang ong untuk lu menurun number ekor, eh silap! ini tempat terbaik jugak kalau lu nak merakam memori. Sekian.



No comments:

Post a Comment