Follow Me Ok

Tips Di Bintulu - Sarawak

Rasa boring dah sampai ke tahap maksimun, nak hilangkan boring bukan senang beb. Bukan main buang ja. So wa pon start menulis untuk mengisi masa  lapang wa yang seluas beberapa hektar ini.

Bintulu.
Nak sampai sini kalau budak-budak semenanjung tidak gunakan kapal terbang, memang lu  bermimpi di siang hari kot.

So, belilah ticket kapal terbang. Dah sampai ja lu kat Terminal Kapal Terbang Bintulu, lu kena melalui pemeriksaan Immigration, lu bagi je IC dekat pegawai yang sedang enak sila panggung di atas kerusi tempat mereka bekerja. Sila beri perhatian, pegawai-pegawai Immigartion di sini ada yang lawa, so pandai-pandai la lu nak melalui pemeriksaan pegawai yang berkenan di hati. Cuci mata dulu beb.

Dah habes lu diperiksa, tak kan lu orang nak tunggu di situ? lu kena la berjalan ke hadapan walaupon hati lu terasa berat hati setelah hati sudah terpikat dengan si pegawai cantik Immegration. Lu kena tabahkan hati lu dan kembali ke niat asal lu datang ke sini.

Biasa la kan kalau dekat airport mesti ada teksi. So lu tak payah la nak pening kepala nak cari teksi. Untuk makluman lu, flight dari KLIA ke Bintulu hanya ada dua trip, wa nasihatkan lu ambik yang trip pagi punya. Ini memudahkan lu sampai di Bintulu pada waktu tengah hari dan transport pada waktu itu senang untuk di dapati. Angkat tangan sikit or buat semacam muka blur, lalu tampa disuruh si pemandu teksi ini akan menyelesaikan kekusutan anda.

Tapi yang jem sikit dengan si pemandu teksi di Bintulu adalah mereka ini rata-ratanya tidak pandai sangat berbahasa melayu dengan fasih, ketidakpahaman wa dengan cara diorang bercakap menyebabkan perjalanan wa menjadi sedikit boring, pada masa yang sama, si pemandu ini membuka siaran radio cina. Jadi blur wa sedikit sebanyak disumbangkan oleh faktor-faktor tersebut.

Tapi tak pa beb, wa borak jugak semaksimun abes dengan si pemandu teksi Bintulu yang legend dan rata-ratanya berbangsa cina. Kalau bangsa cina sanggup berkimcimpung dalam sektor ini maknanya menjadi pemandu teksi di Bintulu adalah pekerjaan yang boleh buat duit kot. Ini pemahaman wa tampa dibuktikan oleh mana kajian saintifik. So kalau salah anggap salah, no isu!

Dekat Bintulu? Ada apa wei? Tak dak apa pon?Tak kan nak cerita pasal shopping complex? Dekat Alor Setar pon ada shoppig Complex. Yang bezanya Bintulu ini, perniagaan yang sedikit sorok-sorok di semenanjung dilakukan dengan selamber badak ja beb.Contohnya mesin judi komputer, wa ada perati yang keselambaan taauke-tauke disini menimbulkan persoalan yang lu pon tak payah nak berfikir secara kritis dan kreatif. Semuanya kembali ke benda basic ja beb, ada duit semua jadi!

Berbalik kepada transport, wa rasakan bagi penjelajah budget ngam-ngam, eloklah lu naik kereta sapu yang terdapat merata di bintulu. Beraneka jenis, dari 4x4, saga, hinggalah ke sekecil kecil kancil. Yang menarik, mamat-mamat kereta sapu ni menawarkan transport yang sedikit murah dari teksi yang ternyata chargenya mahal dan tidak bermeter. Dia rasa nak mintak berapa dia punya suka.hahaha

Dari Airport ke Bandar Bitulu perjalanan mengambil masa dalam kira-kira 15 minit bergantung kepada situasi trafik ketika itu. Nak kemana bai di Bintulu, ada la park citu mall yang dalam bahasa saintifiknya adalah shopping complex, apa lagi, nak kena recall la memory lama ni beb.

Bintulu ada pemandanga laut beb, ada pemandangan kapal-kapal berlabuh jauh di tengah laut. Ada terminal atau pelabuhan untuk Kapal-kapal LNG berlabuh. Wa datang sini pon sebab wa nak kena naik kapal minyak. Kalau tak memang tak sampai la wa kat sini. Semua free beb. Hu3

Itu sajalah titpan wa pada masa ini

ps: dah sepuluh bulan wa keja atas kapal, time to sign off kot.





No comments:

Post a Comment