Follow Me Ok

Tips ke Singapore

Minggu lepas wa da pergi singapore under my company, di sini wa titipkan sedikit knowlege wa ttg Singapore dan wa harap para pembaca akan mngambil note di atas tips ini....

Sediakan pen dan kertas yeeee...

Jika lu orang ada singah Singapore (bg yg 1st time), lu kena tahu pngangkutan apa yg lu orang akan naik? Lu nak naik kereta ke, x pon lu  naik bas. Bg wa, lu orang kena merancang dulu kerana takot lu jadi blur bila sampai di sana.

Sblom samapi ke Singapore, lu akan melalui kastam Malaysia, bas akn berhenti di sini kerana selalunya akan berlaku kesesakan di kawasan tersebut (bawa pasprt je dan wallet),  di sini lu  jngn gubra (panik), lu orang ikot saja arus ke mana orang akan pergi. Di post pemeriksaan, lu  akan di periksa Pasport mggunakan mesin automatik. dan lu orang just tgk apa yg orang lain buat. Senang kot. Lepas 2 bg yg naik bas express, jngn ikot orang beratur plk,  kerana bas express anda siap mnggu di kawasan basa express. Klu lu orang nak naik bas awam singapore pon ok gk. tp lebih baik naik bas express je.

Lepas pada pemeriksaan Kastam Malaysia, lu orang sekalian akan melintasi Tambak Johor dan lu akan berhenti di Kastam Sinagpore, di sini lu akan mnjalani proses yg sama, just follow orang ke tmpat yg sepatutnya. Lepas je declare barang, lu orang pergilah mncari bas express yg sedia mnggu di bwah dan jngn lupa plk no bas plak. Memang abes la klu lupa.......

Bagi para pengguna bas express, contohnya dari KL  terus ke Singapore, lu orang kebiasanya akan trun di Beach Road. Disini anda di kehendaki mncari MRT untk perjalanan seterusnya. Bg pelancong, tempat2 ni lu orang kena cari:

1)money changer
2)MRT, bas stesen or mode pengankutan lain.
3)Bank

Ini tmpat jngn cari r, buat malu orang kampung je..Wa tangkap gmbar je beb...Jngn dijadikan modal untk mnjatuhkan Wa semasa pemilihan parti nnt.

Klu pergi singapore, pngankutan yg paling senang digunakan adalah MRT, penjelajah dinasihatkan beli kad semacam kad top up berharga Dollar Sigapore 12 (boleh guna sing 8 je). Kad ni boleh digunakan klu lu orng nk pergi ke destinasi seterusnya. Lu orang just tgk route yg di sediakan (sama ngn LRT di kl) dan rancang sebaiknya.  Untuk maklumat lanjut ttg kad ini, para penjelajah boleh mnanyakan hal ini di tmpat kaunter pembelian yg terletak di setiap stesen MRT. X kena duit pon klu bertnya soalan.

Apa lagi ek???lupa plk wa....Tp wa rasa wa dah titipkan sehabis baik tips berguna klu lu nk pergi singapore.

Klu nak balik Malaysia, lu kena cari stesen bas express di jalan Queen road, klu x tahu lu orang kena tya la para Singaporian yg berkeliaran...Use inglish is better. Di sini, ambik je bas ke Larkin berharga Dollar sing 2.50, tp klu orang nak naik bas direct ke KL memang kena kapak la. Mahal kot...sekian

Wa (berbaju selain hitam) bersama rakan sekerja berposing ala2 maut di Bugis Junction.

ps: pack barang di dalam bag packer is cool beb...wakakakakakka

No comments:

Post a Comment