Follow Me Ok

Kerja atas kapal

16/3/2011 merupakan tarikh yg wa tggu2. Sebenarya wa menuggukan ketibaan tarikh 17/3/2011 kerana keputusan kerja kapal akan  di ketahui selepas 2 mnngu dari tarikh interview. Lebih kurang jam 10 pg, wa ada trima satu panggilan dari seorang gadis cina yg berbahasa Ingeris. Dengan kagetnya wa di beritahu yg wa telah berjaya mendapatkan kerja tersebut.

Sebolom wa bercerita panjng, wa ingin kongsikan ttg jawatan yg wa pohon trsebut. Jawatn yg wa pohon adlah  Admin ship officer yg akan di sponsor oleh Misc. klu lu orang nak tahu, Misc adalh syarikat perkapalan terbesar Malaysia. Kerja 2 mngkehendaki kita untuk mnguruskan dokumen, mngetuai katering department, dan kerja admin yg lain termasuklah pemberian cash kepada crew apabila kapal berlabuh. Kerja dalam masa opis hour tp yg jemnya kita x boleh balik rumah lepas keje kerana kapal dok tgh laut kot.

Berbalik kepada amoi yg menelepon wa. Dengan gaya bahasa yg tggi, wa tidaklah begitu fahm ttg slangnya. ygbegitu tggi Lama kelamaan baru wa perasan, bkn gaya bahasa amoi itu yg tggi, tp kesengauan beliau yg mmbuatkan wa tidak begitu fahm ttg penerangan trsebut. Yg wa perasan adalh perkataan you, successful, dan menara daya bumi. Itupon macam nk perli je amoi 2.

Wa dikehendaki pergi ke  Menara Daya Bumi untuk medical check up dan sesi penerangan. kerja Di dalam penerangan tersebut, wa baru tahu yg wa di sponsor oleh AET. AET merupakan syarikat milik penuh MISC yg beroperasi hya  di dalam penghantaran minyak.. utk lebih mudah di fahami, AET hya mnggunakan tanker ship dan ianya sgt berbeza dgn MISC yg mngunakan byak kapal iaitu LNG, container dan tanker.

Part yg pling wa tggu ialah penerangan ttg gaji, biasanya kerja kapal ni gajinya tggi dan terus terang wa katakan, gaji yg di tawarkan adalh tidak begtiu tggi dan tidaklah begitu rendah. Yg boleh wa habaq mai,kt hgpa smua, maksimun wa leh dapat sebulan adalah dalam USD 3000. tp bila taun nk dapat gaji bayak 2 maa


ps:sambung esok, wa nk blik umah daaa


No comments:

Post a Comment